leandercramer.reismee.nl

Ik mag weer!

In 2007 ging ik met share people naar de Filipijnen om ondernemers te adviseren over de aanpak van hun business. Een cultureel uitwisselingsprogramma waar ik kennis kon geven en kon nemen. Deze reis en het grote verschil met het westen heeft op mij veel indruk gemaakt. Dat smaakte naar meer!

In 2012 las ik over expeditie Sumba. Een expeditie met 5 onbekende avonturiers naar het Indonesische eiland Sumba. Na meerdere voorselecties en één van m'n beste pitches ooit mocht ik mee. De doelstelling was om te ervaren hoe het was om te leven zonder elektriciteit net zoals vele mensen op Sumba. Dat viel reuze mee, en leverde interessante ervaringen op, ook hoe het leven veranderd als er wel elektriciteit is. Het eiland verduurzamen door biogas, windenergie en waterkracht was de missie. Een mooi streven, en ik heb met eigen ogen mogen aanschouwen hoe het leven van de bevolking verbeterd, zij kunnen schoon koken middels biogas, en hebben 's avonds licht zodat zij kunnen lezen, leren, en tv kijken (en dat willen ze echt heel graag).

Ook deze ervaring bracht mij persoonlijk veel inzichten over ontwikkelingswerk. 'geef ze een hengel en geen vis' was een veel gehoorde uitspraak en daar sta ik nog steeds achter.

Wat op mij van deze reizen het meeste is bijgebleven is het contact met de mensen, altijd warm en hartelijk ontvangen en wat is het voor beide 'werelden' toch interessant om ervaringen uit te wisselen. Zijn wij in het westen niet raar om onze kinderen iedere dag naar een opvang te brengen? Waarom zorgen we niet voor onze ouders als deze oud zijn (in Indonesië is het gebruikelijk je ouders in huis te nemen als ze wat ouder zijn) en waarom denken 'zij' niet meer vooruit? allemaal interculturele eigenschappen waarover het leuk praten is. Een belangrijke gemene deler is voetbal, dat vind men overal leuk, Johan Cruijff kent iedereen, Messi wil iedereen zijn en Barcelona wil iedereen zien spelen. Sport verbind en verbroedert.

Nu in 2017 'between jobs' is het voor mij de ideale periode om weer zo'n mooie ervaring te mogen meemaken. Ik ga begin december 2 weken vrijwilligerswerk doen in Thailand. In het plaatsje Singburi is een school / weeshuis waar minder bedeelde kinderen les krijgen. Kinderen zonder ouders, uit arme gezinnen of ouders met een probleem. Ik ga in internationaal gezelschap deze kinderen sportlessen geven, met name voetbal. Met de nadruk op plezier, inzet en teambuilding, spot ik misschien de thaise Messi. Ik hoop deze kinderen iets te kunnen leren, lol met hen te hebben en mezelf te ontwikkelen in sportcoach en interculturele relaties. Ik heb er enorm zin in, en weet zeker dat dit een onvergetelijke periode zal gaan worden. Mijn ervaringen zal ik bloggen, dus als je het leuk vind, follow me!




Reacties

Reacties

Leander Cramer

Testberichtje

Trui

Leuk Leander! Ik ga je volgen

Ellen

Gaaf hoor, wat een mooi avontuur weer. Heel veel succes en plezier.

Ingeborg

Wat

Ingeborg

Wat goed, ik ga je ook volgen!

Carina

Natuurlijk ga ik je volgen!

Marijkie (Hazenoot)

Trots op jou vrind!!!

Joke

Wat leuk Leander! Volg je graag en ben zelfs een beetje jaloers.....

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active