leandercramer.reismee.nl

Stront, strand en cultuur

Woensdag begon al vroeg, om 03:30 begonnen de krampen en vanaf dat moment heb ik meer op de pot gezeten dan in m’n bed gelegen. Ik zal jullie de details besparen. Rond 08:30 begonnen de diarreeremmers te werken, een licht ontbijtje en toch maar besloten mee te gaan vandaag. Ik voelde me als een dweil maar om nu de hele dag alleen in m’n kamer te blijven zag ik ook niet zitten. We reden eerst naar een viewpoint hoog boven Hua Hin, mooi uitzicht over de stad en er liepen ook aapjes. Het was een korte wandeling, waar ik gezien mijn gesteldheid en een +30 temperatuur best moeite mee had.

Daarna naar de berg Tapiab (aap berg) waar veel brutale apen zitten (ik zag er al weer eentje een busje in schieten). Op deze berg is ook de tempel Khao Takiap die te bereiken is via een steile trap van meer dan 100 treden. Ik had daar geen puf meer voor en ben in een schaduwplekje gaan zitten, herstel van het lichaam had mijn prioriteit, gelukkig heb ik daar ruime ervaring mee (..), dus rustig aan doen, veel water drinken, beetje proberen te eten, cola drinken en slapen. Dat laatste kon dan weer mooi op het strand waar we naar toe gingen. Al met al was het een uitputtende dag, de ritjes achterin de pick-up zijn geen luxe. De avondmarkt waar we maandag ook al geweest waren laat ik aan me voorbij gaan en duik om 19:00 lekker m’n bedje in.


Na een marathon tuk voel ik me donderdag al stukken beter. Beetje leeg gevoel nog, maar mijn ervaring is dat dit langzaamaan wel wegtrekt. We reden naar het mangrove park van Hua Hin, een mooi natuurreservaat waar we een rondje over vlonders hebben gelopen door het mangrove bos. Er waren veel kleine krabbetjes te zien. Daarna mochten we weer wat vrijwilligerswerk doen; vuil ruimen op een strand. Het was 11:30 dus op het heetste van de dag. De vissers gooien al de rommel over boord en dit spoelt dan aan op een verlaten strandje. Ik vond het vrij nutteloos, water naar de zee brengen noemen ze dat geloof ik. Ik zou liever de vissers vertellen dat ze dit niet moeten doen. Had er een dialoog over met onze gids maar die zei dat dit geen nut heeft omdat er geen politie is om dat dan te controleren. Naar mijn idee een oude logica, ze zijn hier nog niet echt gevorderd met duurzaam denken. Als je de vissers echt kan laten snappen wat al die rommel met het milieu doet (en met de visstand) dan denken ze wellicht meer na. Maar goed we hebben 2 flinke vuilniszakken van het strand gehaald, nog een grote aparte aangespoelde vis gezien en een paar mooie schelpen mee kunnen nemen. We waren na een half uur compleet doorweekt van het zweet, langer had ook onverantwoord geweest met deze temperaturen.


’s Middags weer naar een ander strand, prachtig gelegen met rotsen op de achtergrond. De zee was als een warm bad, ik voelde me weer goed en genoot al dobbert van de zon, zee en deze fantastische plek.


Vrijdagochtend geen programma, klein stukje gefietst. ’s Middags nog een keer naar het strand, wederom gezwommen bij het mooie resort en ook wat gegeten en gedronken daar. ‘s avonds naar een andere markt geweest, groots opgezet met veel live muziek, straatmuzikanten, food courts etc, hele relaxte sfeer, erg leuke avond.


Zaterdagochtend afscheid genomen van de Françaises, die gingen nog een week naar een eiland toe, de Australische dames gingen naar Phuket. Na hen bij het busstation afgezet te hebben ben ik met de gedeelde minivan naar Bangkok gereden. De rit duurde 3 uur en koste omgerekend 3,50. Van het eindstation in Bangkok met de taxi naar mijn hotel kosten dan weer een tientje, maar dat heb ik waarschijnlijk niet goed uit onderhandeld, momentje van onoplettendheid. Ik zit in een mooi hotel met een zwembad op het dak en 1 straat achter de bekende sumhumvit. Dit is het moderne deel van Bangkok, wat erg Amerikaans aandoet met veel grote malls. ’s Middags even bij het zwembad gelegen en een thaise massage genomen, want als je hier ben is dat wel een must. Heerlijke steak gegeten bij een irish pub en ’s avonds even een pilsje gedaan bij een bar aan de Soi Cowboy, een uitgaansstraat waar schaars geklede dames klanten lokken om te komen drinken of om naar hun paaldanskunsten te kijken. Dat laatste heb ik overgeslagen maar het mensen kijken op een terras was amusant, veel oudere mannen met jonge Thaise vrouwen. Ik denk er het mijne van.


Vandaag (zondag) de laatste dag. Straks nog even zonnen, zwemmen en shoppen en dan is het avontuur voorbij. Veel zin om naar huis te gaan, het is mooi geweest zo. Ook al is het koud in Nederland, ik word warm bij de gedachte om weer bij Jose en Niels te zijn. Vannacht via Dubai naar Amsterdam voor de laatste etappe naar de thuisbasis: Noordwijk, mijn thuis.


Terugkijkend opdit avontuur?


  • Plannen en organiseren is een kwaliteit van mij. In deze trip heb ik geleerd hoe om te gaan met gewijzigde plannen, hoe te anticiperen, flexibel te zijn en een nieuw plan te maken.
  • Ik had andere verwachtingen, wilde wat bijdragen aan de sportontwikkeling in Thailand, dat is nauwelijks gelukt, al waren de uren met de kinderen voor hen en mij zeker waardevol.
  • Het klimaat in december in Thailand is fantastisch, gemiddeld 30 graden en ’s nachts 23, ik zeg heerlijk! (zeker met al die winterse taferelen in NL)
  • Het alleen reizen viel mij tegen, ik had pech dat er in beide weken geen leeftijdsgenoten zaten, daar dit toch veel schijnt te gebeuren. De avonden waren veelal saai, en dat vond ik toch jammer. Voordeel is dan wel weer dat je veel kan nadenken wat ook weer een nadeel is want ik dacht veel aan Jose en Niels die ik meer als ooit gemist heb
  • Verbazing en verwondering over de Thaise cultuur, het geloof, verkeer, eten en relaxte omgangsnormen waren hetgeen ik leerde over de cultuur
  • De boeddha’s en oude tempels in Bangkok vond ik fantastisch, je bent dan echt in het oosten des wereld. Na tempel en boeddha 5 word het wel eentonig
  • Het eten; soms goed veelal door de low budget accommodatie simpel en altijd vegetarisch. Als vleeseter miste ik dat wel, en de rijst komt inmiddels m’n neusgaten uit.
  • Reizen is leren, over culturen, over hoe dingen werken, over omgangsnormen, eten, alles, dat heeft mij verrijkt en dat vind ik als leergierig en nieuwsgierig wereldburger supergaaf
  • De Thaise stranden zijn fijn, mooi en relax!
  • Het was een ideale gelegenheid af te schakelen van mijn eindige job en wat fijn dat ik bij thuiskomst niet gelijk aan de slag hoef (maar wel de zekerheid heb van een nieuwe job per 01 feb.))
  • Ik wilde een avontuur en het voelt alsof ik dat gehad heb, wat dat betreft; missie geslaagd
  • Ooit nog eens? Niet meer op deze manier, ik zoek meer diepgang, eensgezinde medereizigers en het gevoel echt iets bij te kunnen dragen, het was te veel een vakantie idee
  • Dank voor alle leuke berichtjes op mijn blogs en foto’s, het is leuk om te zien dat er zoveel mensen meelezen!


Reacties

Reacties

richard

Nou, weer een levensles verder! goede terugvlucht en tot gauw, proost!

Trui

Je avontuur is ten einde. Gelukkig heb je alles meegemaakt. Ik was als bang dat stront je bespaard bleef. ?. Ik heb van je verhalen genoten. Wel thuis en sjok dee kha puern Leander.

Ruud

Mooi avontuur, veel geleerd, goed kunnen nadenken. Je kan nu weer naar huis komen. De sneeuw is weg. De kerstboom staat klaar. Goede reis en spreek je snel!

Iris

Mooi verhaal weer en veel geleerd, fijn ook dat je snel weer thuis bent in Noortuk City!

Hilde

Mooi om te lezen, dat je door dit avontuur weer veel geleerd hebt! Nu op naar huis! Tot snel.

Hester

Wat waren het fantastische verhalen om te mogen lezen! Dankjewel dat ik(wij) een stukje mochten meebeleven ?ik heb ervan genoten... heel veel plezier straks thuis en fijne kerst met Jose en Niels ?

Carina

Mooie reis, mooie inzichten ven een mooie afsluiting. Was leuk om met je mee te reizen. Succes bij je nieuwe begin!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active